A múlt héten volt egy szívszorító élményem, ami rendkívüli hatással volt rám. A szülőtartásról szóló blogbejegyzésemre hivatkozva megkeresett engem a 38 éves marketinges István, és a 33 éves ápolónő Andi, akik nyugdíj előgondoskodással kapcsolatban érdeklődtek. Elmondásuk szerint patthelyzetben vannak, mert 8 éves Kriszti nevű kislányuk autista, és mozgásszervi rendelleneséggel rendelkezik, és így egész élete során ellátásra szorul. Nem csak az a probléma, hogy nem várhatják el tőle, hogy segítse a szüleit idős korukban, hanem nyugdíjasként is nekik kell gondoskodni róla, és így nem csak maguk, hanem Kriszti miatt is fontos a felkészülés. Amikor találkoztam a családdal, hihetetlen szeretet és összetartás volt köztük, és természetesen pénzügyi szakértőként minden lehetséges állami támogatásról, adókedvezményről tájékoztatni akartam őket. Mivel ez egy különleges helyzet, segítséget kértem Pócz Anitától, aki autistákkal foglalkozó gyógypedagógus, IKT tréner és szenzoros integrációs terapeuta. Közreműködésével összeraktunk a családnak egy koncepciót, amiben javaslatokat tettünk, hogy tudnak jelentős összegeket megspórolni, amivel megalapozzuk a család anyagi biztonságát.
Pócz Anita 1989.05.28.-án született Jászberényben. A Nyugat-Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Karán végzett, Tanulásban akadályozottak szakirányon. Egy szemesztert eltöltött Bécsben a Pädagogishe Hochschule-ban, Volksschule lehrerin szakirányon, ahol megismerkedett a német nyelvű szakirodalommal, és a rendkívül gyakorlatközpontú főiskolai oktatás által, sokrétű tapasztalatokat szerzett. A gyakorlati évét már Budapesten töltötte a Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézményben. Miután felfedezték tehetségét, és lelkesedését, azonnal felajánlottak Anitának egy állást. Szeptemberben megkapta első osztályát, ahol ötödikes, tanulásban akadályozott, értelmi sérült, és autista gyerekek vegyesen voltak jelen. Innen egész eddigi pályafutása alatt egyre közelebb került autista gyermekekhez, és ebben az irányba képezte magát tovább. “Szuperlelkes pályakezdő voltam”, emlékszik vissza. Rendkívül agilis és energikus, önkéntes munkákat végez, továbbképzésekre, ingyenes tanfolyamokra jár, a kollégák óráiból is rengeteget tanul, konzultál velük, keresi a lehetőségeket. Ezt látva az iskola vezetői beiskolázták, dinamikus szenzoros integrációs terápiát (Ayres-terápia) tanult. Váltania kellett és utazó gyógypedagógus lett. Sajátos nevelési igényű, beilleszkedési, tanulási, magatartászavaros gyerekekkel dolgozott fejlesztő keretek között. Itt már egyre több az autista gyerek, leginkább óvodásokkal foglalkozik, az integrációban segít. A többségi iskolákban a gyermekek felmérése, és fejlesztése a feladata. Folyamatosan továbbképezte magát, és arra törekedett, hogy szélesítse a fejlesztési palettáját. „El is várja a rendszer, hogy továbbképezzék magukat a szakemberek, és saját magam is erre törekszem. A gyerekek is szerteágazóak, folyamatos kihívásokkal nézünk szembe, aminek a megoldásához kutatni kell, tanulni.” Egy évig párhuzamosan dolgozott az újbudai Vadaskert Fejlesztő és Felzárkoztató Általános Iskolában is, ahol már leginkább autistákkal és hiperaktív gyerekekkel foglalkozott. „Értelmi sérültek egy csoportban vannak az autistákkal, akik közül többen kiemelkedő intelligenciával rendelkeznek, ezért ez a közeg talán nem a legmegfelelőbb ezeknek a gyermekeknek.” A Vadaskertben a tehetséges, intelligens gyerekek normál tanrend szerint tanultak, ami esélyt ad számukra az életben való érvényesüléshez. „Másfél év után felajánlottak nekem egy visszautasíthatatlan ajánlatot, ami óriási szakmai lehetőség volt. Kiutazhattam Mexikóba, ahol egy kint élő magyar család kislányának és egy mexikói fiúnak voltam a terapeutája. Innentől már csak autizmussal foglalkoztam.” Magyarországról vitte a módszert, a szemléletet pedig szívta magába. A kommunikációban például a támasztott kommunikációval sikerült áttörést elérnie. „Az USA-ban nem feltételezik azt egy autista gyermekről, hogy használhatatlan, vagy értelmi sérült lenne, sőt kihasználják a képességeit. Az integráció a fő irányvonal.” Kialakította a saját módszerét, és két év után, idén májusban hazajött. „Tele vagyok tapasztalattal, és újszerű látásmóddal. Célom a jövőre vetítve, hogy egy olyan intézményt hozzunk létre, ahol a magas színvonalú fejlesztő munka, és terápia mellett, boldog szabadidő eltöltés is előtérbe kerül. Ők is gyermekek. Fontos, hogy legyen gyerekkoruk, jól érezzék magukat a bőrükben, ne csak a feladatok legyenek a nap 24h-jában. Az eszmei célom megmutatni az embereknek, hogy mi az autizmus, és elérni, hogy befogadják a gyermekeket, elfogadják őket. Toleranciára van szükség, hogy a társadalom ne kezelje kivülállónak ezeket a különleges fiúkat, lányokat. Jelenleg egy módszertan kidolgozását végzem, ami a közösség felvilágosításával van kapcsolatban. A tanulás örök, így nem érzem magam profinak, de a lelkesedésem proffeszionális. Talán az az előnyöm, hogy úgy hiszek ezekben a gyerekekben, hogy hasznos, és akár nélkülözhetetlen tagjai lehetnek a társadalomnak.”
Sok sikert a további munkájához!
A végeredmény még számomra is megdöbbentő lett. Első körben a mindenki számára elérhető lehetőségeket mutattam be, amiről már többször írtam (lsd: anyasági támogatás, gyermekjövő tervezés, adókedvezmények gyermekünk után, pénzügyi kultúra, gyermekjövő megtakarítások). Második körben a speciális kedvezményeket, támogatásokat néztük át, amivel a családnak egyszeri 1.100.000,-Ft-ot, és rendszeresen évente 862.376,-Ft-os pénzügyi előnyt tudtunk felmutatni, amit 13 pontban be is mutatok.
KEDVEZMÉNYEK NEM JÁRNAK MINDENKINEK! PONTOSAN TUDNIA KELL A SZÜLŐNEK, HOGY A GYEREMEKE BELETARTOZIK-E A TÖRVÉNYBEN MEGHATÁROZOTT FOGALMAKBA!
Ezeken a támogatásokon kívül átvettünk több lehetőséget is. Például évente plusz két nap fizetett szabadság jár a szülőknek. A gyermek 10 éves kora után ápolási díjra lehetnek jogosultak. Az alanyi jogon megállapított ápolási díj összege a költségvetési törvényben meghatározott alapösszeg, 2016-ban 29.500,-Ft, és az emelt összegű ápolási díj 2016-ban 44.250,-Ft. Ha felnőttként munkahelyet talál, és van SZJA befizetése, akkor még plusz adókedvezmre is jogosultá válik (lsd:itt)
Mindenkire más szabályok vonatkoznak és a tájékoztatás nem teljeskörű. Figyelembe kell venni térítési limiteket, egészségi állapotot, anyagi helyzetet, rengeteg körülményt, de mindenképp érdemes ezeknek a kedvezményeknek utánajárni.
Összegezve mégegyszer a kérhető támogatások, kedvezmények:
Bízom benne, hogy István, Andrea és Kriszti, a segítségemmel egy ilyen nehéz helyzetben legalább a pénzügyeikben biztonságot és nyugalmat tudhatnak magukénak. Köszönöm Pócz Anitának a segítséget és az utánajárást, és Oravecz Lizankának, aki autizmus tapasztalati szakértő, az ellenőrzést! Ha bármilyen kérdése van, kérem forduljon hozzám bizalommal! (QFS Kapcsolat)