Nem minden Arany, ami fénylik
2018-02-16A Viszkis a diktatúra árnyékában
2018-02-16Amikor a kapitalizmus teljesítményorientált embertelensége lecsap legfőbb helytartóira, az értékesítőkre, és megfullasztja őket a rendszer által gerjesztett álmaikba.
Az értékesítés fellegvára, a kapitalizmus bástyája a pénzügyi intézményrendszer. Banki ügyintézők, biztosítási ügynökök, személyi bankárok, brókerek, pénzügyi tanácsadók, az egész működés az értékesítésen alapszik. Nincs termelés, kézzel fogható termék, semmi, mégis a legjobban fizető szektor az egész világon.
Egy sokak számára teljesen ismeretlen alkotás, a Glengarry Glen Ross az ingatlanügynökök egy napját mutatja be. A vívódásaikat, a folyamatos küzdelmet, a képmutatást, a materialista amerikai álom hajhászását. A terület teljesen mindegy, hiszen a termék az termék, az eladás meg eladás. Ebben a filmben az értékesítők emberek, nem lelketlen piócák. Olyan arcukat mutatják, amit a potenciális ügyfelek, tehát az egész világ, sosem láthat, hiszen csak a sikeresnek látszó ember lehet valóban sikeres. Színészek, akik a színpadon játszva élik az életüket, és a valódi arcukat csak a színfalak mögött mutatják meg, a többi színész jelenlétében. A valódi világukban az egyetlen valós érték a teljesítmény, és minden cél csak pénzben mérhető. Az emberség és lelkiismeret áll harcban a teljesítményorientáltsággal, ami feszültséget, sokszor szánalmat kelt. Az értékesítőknek az emberek már csak potenciális vásárlók, és a cégvezetőknek is az értékesítők csak pénztermelő robotként értékesek. Jelen korunk ideológiája a szimpátiát hozzárendelte a jövedelmezőséghez, a megbecsülést a pénztárcához.
A Glengarry Glen Ross egy rétegelt társadalomkritika, kis költségvetésű dráma borzasztóan erős színészi játékokkal, fantasztikus színészekkel. Al Pacino a homokot a sivatagban eladó, társaihoz emberségesen hozzáálló, de keményen megmondó ember, Kevin Spacey az irodából okoskodó bürokrata, Jack Lemmon a fáradt, kiégett, sikerre vágyó örök álmodozó, Ed Harris az elégedetlenkedő, gerinctelen manipulátor, Alec Baldwin a tipikus öntelt, lelketlen pénzautomata, a kapitalizmus sikerembere, de itt van még Alan Arkin, Jonathan Pryce, hihetetlen szereplőgárda. Egy film, amelyben hittek, amelyben valóban játszanak, amely negyed évszázados kora ellenére most is aktuális. Szívből tudom mindenkinek ajánlani, leginkább az értékesítőknek. Jó szórakozást! QFS Kapcsolat