Professzionális állás váltás, empatikus céges magatartás

Egy család anyagi biztonságát nem csak pénzügyi befektetéssel lehet megalapozni, hanem a megfelelő munkahely megtalálásával is. Egy jó környezetben, megfelelő javadalmazással, fejlődési lehetőségekkel nem csak pénzügyi jólét megteremtését érhetik el, hanem a magánéletükben is egy sokkal kiegyensúlyozottabb, nyugodtabb miliőt alakíthatnak ki. Egy munkahelyváltásnak viszont jelentős kockázatai lehetnek. A szakmai és magánéleti sikeresség helyett tragédiába is fulladhat egy rossz döntés meghozatala. Ennek a kockázatnak a minimalizálását tűzte ki célul a QFS Blog, ezért négy interjúval és két ajánlással egy sorozatot indított el. Az utolsó részében bemutatjuk, hogy lehet profikhoz fordulni, ha munkahelyváltáson gondolkodnak, mik azok a munkaerő-kölcsönző, munkerő-közvetítő, és fejvadász cégek, és hogy működnek. Majd bemutatjuk a többszörös AON Legjobb Munkahely Díj tulajdonosát, a Napcsillag Kft-t. A cég sokak szerint etalonnak számít, és a munkatársakhoz való hozzáállásban olyan legendásan jó munkahelyekkel veszi fel a versenyt, természetesen hazai viszonylatban és méretének megfelelően, mint a Google, vagy az Apple.

“Egy nagyobb, multinacionális munkaerő-szervezési cég, a betanított munkástól a CEO-ig keres munkaerőt. Ami egyértelmű előnyt jelent, hogy nemzetközi szintre való jutás egyik eszköze is lehet.” – válaszolt Budai Éva Cseperke a Manpower Key Account Manager-e arra a kérdésre, hogy miért érdemes igénybevenni egy hasonló cég szolgáltatásait. A beszélgetésünk elején megegyeztünk abban, hogy általánosságban térképezzük fel ezt a szegmenst, és nem vállalatspecifikus elemeket vizsgálunk.

Éva feladata a Manpower összes üzletágára és összes márkájára vonatkozó nagyvállalati ügyfél kapcsolattartás, üzletfejlesztés, kereskedelmi feltételek letárgyalása, és a kereskedelmi kapcsolattartás. Korábban közel 10 éves tapasztalatot szerzett a szálloda iparágban, majd váltott, és az Adecco után a Manpower-nél folytatta pályafutását.

Ez az ágazat rendkívül összetett és szerteágazó. Egy laikus számára összeolvadhatnak a különböző üzletágak, mint a munkaerő-kölcsönzés, a munkaerő-közvetítés, a kiszervezés, és a fejvadászat.

“A munkerő-közvetítés röviden arról szól, hogyha egy munkáltatónak szüksége van például egy asszisztesre, akkor a cég kikeresi az akár több ezer jelentkezőből a 3-4 legalkalmasabbat, az előre meghatározott kritériumok alapján. A munkaerő-kölcsönzésnél pedig nem a cég foglalkoztattja a munkavállalót, hanem a munkaerő-kölcsönző. Például, ha nincs nagyobb személyi állomány keret, többek közt egy asszisztensre, akkor kölcsönzik. A gyáraknál és termelő cégeknél a szezonális hatások kivédéséhez, többletmunkaerőre lehet szükség. Ezt tudják biztosítani a kölcsönző cégek. Ez előnyös lehet a munkavállalónak is, hiszen esély van egy másik cégnél a továbbfoglalkoztatásra. Így talán nem elbocsájtásra kerül sor, mint normál esetben. A kiszervezésnél viszont olyan tevékenységet, olyan munkafolyamatot szerveznek ki a cégek, amik nem tartoznak az alapműködéshez. Ilyen például a HR, vagy IT projektek, a takarítás, az automata üzemeltetés, stb. Kiszervezhetik akár a teljes HR-t, vagy egy részterületét, mint például a toborzás.”
Jelenleg munkaerőhiány van, leginkább bizonyos szakmákban. Ebben a piaci környezetben elterjedt, hogy nem a cégnek keresnek munkaerőt, hanem potenciális munkavállalónak munkahelyet.

“Vannak hiányszakmák, amiknél a legjobb munkahely megtalálása a cél. Ez legjobban akkor működik, ha már tapasztalattal rendelkező, bizonyos szintet a korábbi munkahelyén elérő emberről van szó. Van, mikor a végzettség és a munkakör annyira specifikus, hogy a cégeknek csak szűk köre tudja foglalkoztatni (pl: specifikus élelmiszermérnök). Ebben az esetben, az adott álláskereső kapcsolati tőkéje többet érhet. Ezzel szemben például a quality mérnök most nagyon keresett, és széles körben alkalmazott. Jobb esetben már a leendő munkavállaló diktálhatja a feltételeket. Mindennek alapja egy jó önéletrajz, és itt a tartalomra gondolok, ami lehet hagyományos is. Ha például a jelentkezőnek 10 pluszos tapasztalata van a quality rendszerek felállításában, amiért kapkodnak a termelővállalatok, akkor senkit nem fog érdekelni, hogy milyen színes, szagú az önéletrajz.”

A munkaerő-szervezési cégeknek sokszor van fejvadász üzletáguk is, ahol elsősorban mérnök és IT, de minden egyéb vonallal is foglalkoznak.

“Kell tudás és tapasztalat, valami extra, amit egy sima újsághírdetéssel nem tud bevonzani a cég. De nem minden a tapasztalat. Ha például egy fiatal két északi nyelven beszél (pl: angol, német), akkor az SSC-szektorban jó jövedelmi viszonyok között tud elhelyezkedni.”

Egy munkaerő-szervezési cég professzionális segítséget tud nyújtani egy munkahelyváltás előtt állónak. A szolgáltatás költségeit mindig a munkáltatók állják. Vannak munkaerő-szervezési cégek, akik külön díjazás ellenében, foglalkoznak külön tanácsadással, felkészítéssel, de a normál munkaerő-kölcsönzés, vagy közvetítés az álláskeresőnek díjmentes. Gyakorlatban az első lépés, hogy fel kell regisztrálni az adatbázisokba. Minden álláslehetőség meg van hírdetve a weboldalakon, kivéve a fejvadászat, de arra is lehet konkrétan regisztrálni.

“Érdemes feltölteni az önéletrajzot, mert kulcsszavak alapján keresünk, és bármikor kaphatnak állásajánlatot. Például, ha SAP menedzsert keresnek 10 + év tapasztalattal, és a feltöltések között van ilyen szakember, akkor a két közös metszett miatt bekerül a látókörbe. Majd jön a személyes beszélgetés, ami után továbbiakban a konkrét céghez mehet be interjúra. Amikor konkrét ajánlatok közül kell választani, akkor a feltételeket tekintve a pályázónak kell tárgyalnia, de tanácsadási szinten ott vagyunk a munkavállalónak. Sokszor szükséges, hogy a józan eszeként a munkáltató mellett is legyünk. Például, ha korábban lojalitás miatt, egy magas kvalitású beosztást, havi 200 ezer forintért elválalt egy korábbi ember, akkor megmondjuk, hogy esélytelen ennyiért találni a jelenlegi munkaerőpiacon.”

A beszélgetésünk végén Éva kiemelte, hogy a jövedelem mellett más, egyéb előnyös feltételek is döntőek lehetnek, mint például egy home office nap a héten, vagy magasabb Cafeteria juttatás, szolgálati autó, mobil, stb.
Köszönöm Budai Éva Cseperkének, hogy a rendelkezésemre állt, és hasznos információkkal segített a munkahelyváltás előtt állóknak.

A leendő munkahely kiválasztásánál a jövedelmi viszonyok mellett egyre kiemelkedőbb fontossággal bír, hogy olyan környezetet teremtsenek a munkavállalónak, ahol jól érzi magát, ahová szeret bejárni dolgozni, ahol cégként úgyszólván “empatikusak”. Jellemző, hogy víziókat, célokat fogalmaznak meg, és a dolgozók magukénak érzik ezeket. Rengeteg előnye van ennek a módszernek. A munkavállalók teljesítménye, minősége és innovációs képessége kiemelkedő. A céghez való lojalitás erős, és a fluktuáció is jóval alacsonyabb. Nyugat-Európában, de leginkább az USA-ban ez már egy elvárt, és kifizetődő irányelv. Magyarországon még ritkán tapasztalható efféle, ha egyáltalán létezik, szervezeti kultúra. A Napcsillag Kft (EuroFamily kiskereskedelmi hálózat) viszont felismerte az ebben rejlő lehetőségeket, és független szervezet által is elismert (AON HEWIT), mintaszerű céggé fejlesztette önmagát.

Számunkra a munkavállaló a legnagyobb érték! Az EuroFamily alapelve, hogy a fejlődés útján kizárólag példamutatással, felelősséggel és pozitív életfilozófiával haladhatunk. Hogy az üzleti világban nemcsak a haszon, hanem a hasznosság is fontos, és ezzel jobbá tehetjük környezetünket.” – válaszolt Béres Anna Klára gazdasági vezető arra a kérdésre, hogy miben mások, mint mások. “Egy éve vagyok gazdasági vezető, és a munkahelyváltásra leginkább ez motivált. Példaértékűnek tartom, hogy a cég ilyen küldetéstudattal rendelkezik.”

Anna jogi szakokleveles közgazdász, az ELTE-n (Eötvös Loránd Tudományegyetem) és a BGE-n (Budapesti Gazdasági Egyetem) tanult. A korábbi munkahelyein is vezető beosztásban tevékenykedett, és mindemellett három gyermek édesanyja.

“Négy éve organikus szervezetfejlesztés vette kezdetét, aminek a központi kérdése az emberi erőforrásokra való odafigyelés lett. Egy jövőkép kitűzése után megfogalmazásra került a küldetés mondatunk, amit mindennap, minden döntésnél figyelembe veszünk.”

Az EuroFamily egy olyan magyar üzlethálózat, mely példamutatással, felelőséggel és pozitív életfilozófiával halad a fejlődés útján, ahol nemcsak a haszon, hanem a hasznosság is fontos.
Szellemiségével biztonságot és harmóniát sugároz a környezetének a szeretet és szolgálat jegyében.

“A dolgozók tudják, hogy a világban mit szeretnének képviselni. Fontos, hogy például a földnek is tudjunk jószolgálatot tenni. Emiatt az Eco Family részlegen többségében olyan termékeket árusítunk, amiknek a csomagolása környezettudatos, és egyben egészségtudatosak is.”
Összegezve a cél, hogy a dolgozók minnél jobban érezzék magukat. Ez egy folyamat, ami a felvételinél kezdődik.

“Az új belépő részt vesz egy tréningen, amit az ügyvezető tart egy szervezetfejlesztő segítségével. Az egynapos kurzuson a közösségben dolgozás előnyeit mutatják be. Speciális, csapatépítő feladatokkal fejlesztik az önismeretüket, az együttdolgozási képességüket. Annak ellenére, hogy az évek alatt nagy méretű céggé nőttünk, 45 üzletünk van az ország különböző pontjain, a mai napig fontosnak tartjuk a családias légkör megtartását. A felsővezetés mindenki számára elérhető, nálunk nem alakult ki hierachikus rendszer. Mindenki véleménye számít, sőt ösztönözzük munkatársainkat, hogy mindig, minden esetben mondják el nekünk véleményüket. Ehhez biztosít lehetőséget a munkatársi fórum. Ez egy negyedévente megrendezésre kerülő egész napos találkozó, ahol a teljes vezetőség jelen van, és akiknek bárki, bármilyen kérdést feltehet. Fontos a következetesség, így a kérdések, a feldolgozás után, a következő munkatársi fórumon megválaszolásra kerülnek.”

A legjobb példa arra, hogy az EuroFamily számára mennyire fontosak az alkalmazottai, hogy együttműködik a QFS-sel. Felkértek, hogy informáljam az állapotos kismamákat, és gyermekes családokat az adókedvezmények, állami támogatások kihasználásának lehetőségeiről. Ezzel is az alkalmazottak anyagi biztonságát erősítették. A tájékoztatásnak és a kommunikációnak jelentős szerepe van.

“A havi rendszerességű dolgozói hírlevélben bemutatjuk az üzleteket, leközlünk híreket, érdekességeket. Az üzletvezetői találkozókon hasznos információkról, különféle képzésekről, mint például a vállalatirányítási rendszerről, esik szó. Ezen a 2-3 napos, negyedéves rendezvényen az üzletvezetők, a területvezetők, a kereskedelmi vezető, és az összes felsővezető jelen van.”
Munkahelyi tevékenységeken túl sportesemények támogatása is kiemelt jelentőségű a cég számára. Közösségépítő szerepe van az évente megrendezésre kerülő családi napnak, amire a munkatársaknak, a regisztrációt követően, ki lehet hozni még négy személyt.

“A családi nap minden évben megrendezésre kerül, hogy ezzel is megköszönjük munkatársaink egész éves áldozatos munkáját és családjukkal együtt eltölthessenek egy kellemes napot, megismerkedve az ország egész területéről érkező kollégájukkal is.”

Idén a kislődi kalandparkban volt megtartva ez a közös családi szórakozás.
A különböző rendezvényeken, találkozókon kívül nagy figyelmet fordítanak a munkahelyek megfelelő kialakítására. Ez számomra is szembetűnő volt! Rendkívül hangulatos, a vastu térrendezésen alapuló (feng shui előtti időkből, indiai) irodákban jártam.
Anna az interjúnk végeztével elmondta, hogy egyre jobban működnek, mint közösség. Például a hasznos holmiknak új gazdát keresnek, ehhez biztosítanak közösségi felületet és szállítást. Próbálnak segítséget nyújtani például egy megbetegedés esetén, természetesen egyedi megítélés alapján. A munkatársak is segítenek egymásnak.
Azt gondolom követendő példa lehet a Napcsillag Kft sok hazai vállalkozás számára. Nemhiába nyerte el 2015-ben, és 2016-ban is az AON Hewit- Legjobb Munkahely Díjat. Köszönöm Béres Anna Klárának, hogy rendelkezésemre állt, és bemutatott egy 21. századi céget!

Cikksorozatunk célja az volt, hogy a lehető legnagyobb biztonsággal és megfelelő eszközökkel vágjanak bele fiatalok, családosok, és idősebbek is a szakmai önmegvalósításukba. Végezetül még egy ajánlás, ami nagy segítség lehet az IT területen dolgozóknak. Az IThon.info-t Magyarósi Csaba blogger mutatta be pár héttel ezelőtt, ami rendkívül hasznosnak mutatkozik. Érdemes meglátogatni az oldalt az érintetteknek.

Ha bármilyen kérdésük van, kérem forduljanak hozzám bizalommal! QFS Kapcsolat