Kiszolgáltatott, jogaikat nem ismerő emberek, milliós károk helyett esélyegyenlőség, megoldások, szakszerű segítség

Tapasztalatom alapján Magyarországon nincs kultúrája a jogérvényesítésnek. A lakosság jelentős része nem ismeri a jogait, vagy ha mégis, megretten attól, hogy egy hosszú, költséges folyamatot indítson el. Idegennek érzik az emberek, hogy ügyvédhez, majd bírósághoz forduljanak, ha kárt szenvednek, legyen az anyagi jellegű (leginkább jövedelemmel kapcsolatos), személyi sérüléssel járó, vagy vagyontárgyban okozott káresemény.

Mi az oka, hogy lakossági szinten nem tudjuk érvényesíteni jogainkat, megvédeni érdekeinket?

  1. Az emberek nem ismerik jogaikat, így eszükbe sem jut, hogy például kártérítésre lehetnek jogosultak. Ezt legtöbbször a nagyvállalatokkal, multicégekkel kapcsolatban tapasztaltam. Az emberek vélelmezik, hogy egy óriás cég betartja a törvényt, pedig sok esetben nagyon vékony jégen csúszkálnak, és pont erre a jóhiszeműségre alapoznak.
  2. Ha kiderül a jogsértés, akkor felmerül a kérdés. Mi a következő lépés? Kihez forduljak? Mire számíthatok? Nem mindennapos, hogy egy ilyen helyzetbe kerül valaki, így a reakció sem rutinszerű. A kiszolgáltatottság, és tehetetlenség érzése uralkodhat el ilyenkor az emberen, ekkor van szükség egy szakszerű segítségre.
  3. Ha megvan, hogy kihez fordulhat, jönnek a további nyitott kérdések. Általában, elsődlegesen, milyen anyagi vonzata van mindennek? Ügyvédi megbízási díj, jogi eljárás költsége, illeték, szakértői díj, végrehajtási költség, ellenérdekű fél költsége, stb. Több százezres, akár milliós kiadás várható egy ilyen esetben. Sokan nem tudják vállalni, hogy kifizessék a különböző költségeket, hiszen a legtöbbször pont a károkozás folytán vesztik el a pénzüket.
  4. Ha tudjuk állni a költségeket, akkor a következő akadály emberi természetű. Először is az emberek nem szeretik mindenkinek “kiteregetni a szennyest”. Másodszor pedig egy hosszú procedúra elé néznek, amit vagy időhiány, vagy egyszerűen lustaságból nem akarnak bevállalni.
  5. Mindezt figyelembe véve sem biztos az ügy végkimenetele. Ez így elég kockázatos vállalkozás.

Hogyan csökkenthetjük a kockázatot?

Egy nagyon kedves 37 éves tanácsadó barátom, István, lakást vett 2009-ben. Új építésű ingatlan, és már félkész állapotban meg kellett vásárolnia. Amig nem vált költözhetővé, egy albérletben lakott, de már beforgatta a saját tőkéjét, és a kiutalt pénz után a bank felé is fizetnie kellett a havi törlesztőket. A megadott határidőre nem tudott beköltözni a lakásba, mivel a bank nem folyósította az utolsó részletet, mert perfeljegyzés került a tulajdoni lapra. Egy alvállalkozó beperelte a kivitelezőt. István megkereste a kivitelezőt, hogy az utolsó részletekből engedjen, mert jelenleg jelentős veszteségei keletkeztek. Albérleti díj, hitel havi törlesztőrészlet, és az önerőre elutalt befektetésének a hozamai. A kivitelező cég gyorsan elintézte az ügyet. Nem tehetnek róla, hogy perfeljegyzés került a tulajdoni lapra, arról sem, hogy ezért a bank nem utalja az utolsó részletet, így ők nem felelősek. Istvánnak van egy jogvédelmi felelősségbiztosítása, így egyszerű helyzetben volt. Felhívott egy telefonszámot, ahol pontosan elmondták neki, hogy mi a teendője, miket kell beszerezni, és elküldenie a részükre. Másnap felhívták, hogy időpontot egyeztessenek egy belvárosi ügyvéddel, aki hasonló esetekre szakosodott. Természetesen minden költséget térített István biztosítása. Két levélváltás, és egy személyes találkozó elég volt ahhoz, hogy kedvező eredményt érjenek el. Ez neki milliós segítség volt.

Anna 28 éves, vett egy lakást, és fel akarta újítani. Megbízott mesterembereket, hogy elvégezzék a munkát, szerződést írtak róla, megegyeztek a határidőben, és a kivitelezésben. Amikor végeztek Anna elégedett volt, átvette munkát, és kifizette a munkadíjat. Két héttel később viszont kiderültek rejtett hibák, amiért egyértelműen a vállalkozó volt a felelős. Semmilyen szinten nem volt együttműködő a vállalkozó, “befejeztem a munkát, átvette, maradjunk ennyiben”. Egyedülálló nőként nehéz volt vitatkoznia egy ilyen helyzetben, nem is tudta pontosan, hogy jogos-e a követelése, ezért felhívta a biztosítóját, hogy segítsenek neki ebben a jogi kérdésben. Hamar kiderült, hogy bőven jótállási időn belül voltak, és köteles helyreállítani a vállalkozó a kárt saját költségén, de ha nem teszi meg, akkor bírósági úton érvényesítheti a jogait.

Sok éve segítek embereknek pénzügyeikben, így sok hasonló történetet hallottam már. Nem vagyok jogász, lehet nem a legmegfelelőbb szakszavakat használtam ennél a bejegyzésnél, viszont azt tudom, hogy segítettem abban embereknek, hogy ne legyenek kiszolgáltatva senkinek, legyen az egy cég, vagy magánszemély. Azzal segítettem, hogy felhívtam a figyelmet kockázatra, és bemutattam a piacon elérhető legjobb jogvédelmi biztosításokat egy személyre szabott koncepció keretében. Ha mi okozunk kárt, akkor nekünk kell más követelését teljesítenünk, ezért van beépítve a legtöbb jogvédelmi biztosításba egy magánemberi felelősségbiztosítás is. Kevesen tudják, hogy egy teljes körű jogi és felelősségi védelem egy egész családra (szülők, gyermekek) havi 3-4 ezer forinttól már elérhető.

Lehet, hogy a fenti öt okból csak az első hármat tudjuk így orvosolni, de úgy gondolom ez is óriási segítség lehet. Ne hagyjuk magunkat kihasználni!

Ha bármilyen kérdés felmerül, kérem, forduljon hozzám bizalommal!QFS Kapcsolat